Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?
Sitat:
De fleste rusmisbrukere jeg kjenner til er grunnleggende egoistiske som lever fra rus til rus og prioriterer rusen fremfor alt. Årsakene bak rusmisbruket kan være så mangt, men at man blir/er/kan være et godt menneske av å være rusmisbruker? Spør hvem som helst som har rusmisbrukere i nærmeste familie. Spør barna deres, som de driter i, skader i svangerskapet, lar ligge som underernærte spedbarn med samme bleie i en uke, mens de selv ruser seg. Som de svikter og lyver til gang på gang, som de utsetter for den tristeste barndommen man kan ha. Grunnleggende god? Jeg blir sint når liksomtolerante folk skriver sånne tåpelige ting som er så helt blottet for perspektiv.
Grunnleggende gode? Spør mødrene til rusmisbrukere som er blitt rundstjålet av egne barn gang på gang. Som har lett etter dem i parker og under broer, som aldri har kunnet stole på dem, som blir løyet til og lurt gang på gang.
Sorry Mim, men dette var et "typisk Mim-innlegg" i diskusjonssaker. Du tar fram alle ektremiteter som det er umulig å motsi. Ingen kan si i mot deg når du trekker fram babyer som ikke får sine grunnleggende behov dekket, og ingen kan være i tvil om at foreldre/familie av tungt narkomane mennesker sliter.
Jeg tror i utgangspunktet at de fleste mennesker er grunnleggende gode. Det er ikke noe motsetning i det, og likevel se at narkomane mennesker ofte setter seg selv først i alle russammenhenger. Men du også ser vel at det ikke er mennesket eller personen i seg selv som gjør dette? En person som går på tyngre stoffer er gjerne en annen enn den i utgangspunktet var.
Når jeg sier at de fleste mennesker er grunnleggende gode betyr det at med en normal oppvekst og normale miljøpåvirkninger så tror jeg de fleste utvikler empati og samvitighet. Det er gjerne disse egenskapene som gjør oss i stand til å være medmenneskelige og vise omsorg. At noen ikke vokser opp under normale forhold, eller med normal påvirkning utenifra, gjør ikke at min oppfatning av 'det gode mennesket' forringes av den grunn.