Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-07, 14:33   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Her er klipp fra en mellomfagsoppgave i arabisk, som gikk ut på å påpeke en del feil og mangler i norske og en del engelske oversettelser:

Den oversettelsen jeg hentet var en oversettelse som Sheikh Yusuf al-Qaradawi, er ikke han leder for European Council for Fatwa and Research (?) har brukt og han regnes vel som temmelig moderat.

Jeg føler at diskusjonen går litt på skeis her. Om jeg har oppfattet deg riktig så prøver du å nyansere bildet på islam for eksempel med å vise at det finnes retninger innen islam som ikke er for konebanking og håndkapping for å si det sånn. Der gjør du en flott jobb.

Men samtidig så står jo du for en av flere retninger innen islam på samme måte som f.eks. Rosemarie Køhn står for en retning innenfor kristendom. Noe av det du står for er faktisk omdiskutert, og det finnes også lærde som vet minst like mye om islam som deg og som likevel står for et veldig konservativt syn, f.eks. på kvinner da, og som vil protestere heftig for at det du mener er den "riktige" Islam.

Jeg skjønner og har stor forståelse for at du blir lei av å diskutere på "et for lavt nivå" om du skjønner hva jeg mener, hvor det blir på en måte å starte fra grunnen av. Men jeg forstår heller ikke alltid når du hevder meninger som er svært lite omdiskuterte blant lærde eller når du hevder meninger som er omdiskuterte, og det er faktisk interessant å vite hva som er hva. Ellers blir det som å diskutere homofili med en liberal kristen som godt kan si at homofili er fullt ut akseptert i kristendommen, mens sannheten er at det er et stridsspørsmål.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:19.