Sv: Hva er den dyreste veska du eier?
Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.
Det er ikke mye av det i klassen min, men jeg tror det er fordi min skole får elever fra utkantstrøkene, "bøgda" om du vil. Det er mye tydeligere på naboskolen, som har elever fra selve byen. Luksusvesker er ikke veldig vanlig her, de som har det bruker dem ikke som skoleveske. Likevel er det veldig tydelig hva som er in når det kommer til jakker, Canada Goose og lang Parajumper er ofte å se her. Elevene argumenterer for at jakkene er varmere og bedre enn billigere jakker, og bærer dem med stolthet hvis de har spart til jakka selv. Det er ikke så stor stas å ha fått dem, tydeligvis.
De hevder at det ikke fører til baksnakking å ha dyre ting, med mindre du er upopulær og prøver å hevde deg ved å ha de riktige merkene. Det er en dødssynd og skal altså unngås for en hver pris (!). Vi tok diskusjonen om skoleuniformer også og der er de unisont enige om at det er totalt uaktuelt.
Som et lite eksperiment skrev jeg opp et par ting på tavla som jeg ikke hadde da jeg var på samme alder, herunder smarttelefon, egen PC, TV på rommet, spillkonsoll og sydenturer, og ba dem om å legge sammen verdien av disse tingene. Enkelte av elevene har altså verdier for over 50 000,-, og det var overraskende. (Så fikk jeg sneket inn regning som grunnleggende ferdighet også, en liten bonus.) Vi avsluttet med sammenheng mellom levestandarden deres nå og hvordan det vil bli når de skal bli mer selvstendige, og tankene de har rundt den kommende konfirmasjonen og hva de skal gjøre med gavepengene. Veldig interessant time.
Ja det vil jeg tro - det er akkurat slike timer som setter seg mellom ørene ofte. Fint å høre at de er opptatt av at man ikke baksnakkes om den rette uniformen er på plass - høres ut som en bra klasse Og du som en bra lærer som tar klassen med på diskusjon om disse tingene!
|