Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Det jeg prøver å si er at jeg tror ikke de fleste foreldre sender ungene i barnehagen når de er såkalt "småsyke" fordi de er onde og vanskelige. Men at man i vurderingen av hvor sykt barnet er, og hvilke muligheter man har for å være hjemme, ofte ender på at "det går seg vel til". Det er litt leit at barnehagepersonalet så ofte mistenkeliggjør foreldre som leverer småsyke barn.
Du sier mye riktig, altså. Selvsagt er det i bunn og grunn skjønn som avgjør.
Jeg har selv sendt barn i bhg ved tvil, men det er forskjell på å spille med åpne kort eller ikke. Et barn med astma som har 37,4 i morgentemperatur er det ikke utenkelig har en ØLI der tempen kommer til å stige. På den annen side er det nok ikke særlig smittsomt, og har man feks allerede stort fravær fra jobben er det vanskelig å være hjemme alle slike "kanskje-dager". Men da tar man det opp med de ansatte! Ber dem holde oppsikt, og om å bli kontaktet hvis barnet blir dårligere. Helt OK. Men å skifte bleie på et pjuskt lite barn der det faller ut ferske stikkpillerester IKKE OK.
Et barn som kaster opp én gang etter middag, men beholder kveldsmaten uten problemer og ikke virker syk - jada, kan fint gå i barnehagen dagen etter. Men man sier fra likevel, ikke sant. Men barn som kaster opp - kanskje flere ganger - bare timer før barnehagestart, og der foreldre ikke sier noe til personalet slik at det er ungen som røper det... det ER faktisk "ondskapsfullt og vanskelig". Mot andre unger, andre foreldre og personalet som jobber oppi gørra hele dagen.