Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-09, 00:07   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

De fleste utlendinger jeg kjenner oppfatter ikke seg selv som "norsk". Heller ikke de som har bodd her veldig lenge og har et norsk statsborgerskap. De jeg kjenner som er av utenlandsk opprinnelse, oppfatter seg selv som indisk, skotsk, amerikansk, ghaneser eller svensk. Jeg synes det er ufattelig nedlatende å bare anta at folk av en annen nasjonalitet ønsker å oppfatte seg selv som norsk.

Jeg for min del kommer garantert til å fortsette å se på meg selv som norsk, selv om jeg flytter utenlands og blir værende der resten av mitt liv, helt uavhengig av om jeg trives bedre i det nye landet og hvorfor jeg har valgt å flytte dit. Jeg kommer ikke til å oppfatte meg selv som engelsk eller fransk etter 20 år.

Eh..ja? Men kommer du til å vifte med det norske flagget på den indiske nasjonaldagen? Det er vel det vi diskuterer her. (Jeg er forøvrig enig med deg i alt du skriver, synes bare det var litt på siden av det diskusjonen handler om.)

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg har prøvd å styre unna denne tråden da mange innlegg her gir meg gåsehud på ryggen, som dette.

Lykken - har du null evner til å sette deg inn andre folks situasjoner? Fatter du ikke eller evner å se hvor priviligert du er som kan sitte her og "legge mer" i et stasborgerskap en det det er? Si det til en kurder eller somalier som har flyktet hit fra krig og tortur, selvfølgelig vil de ta et stasborgerskap som gjør det mulig for dem å f.eks reise til et annet land og eller gi de muligheter som de ellers aldri vil komme til å få. De kommer fra land som tilsier at som borger av det landet har de NULL mulighet til å bevege seg rundt om i verden eller gjøre noe som helst.

Jeg kjenner flust av mennesker som overhode ikke har noe ønske å bytte statsborgerskap men de har ikke noe annen mulighet hvis de vil bo her og leve sine liv akkurat som vi andre gjør. Ting som f.eks å stemme når det er valg osv. Det er ikke lett for mange å gi opp sitt statsborgerskap, de kan ha sterke følelser for landet sitt og føle stor stolthet over landet sitt selv om det er et diktatur eller krigsherjet land.

Jeg blir helt satt ut av tanker om at folk må bli norske i sjel og sinn for å ha krav på å bo her.

Noen ganger lønner det seg å prøve å sette seg inn i andre folk sine situasjoner og alltid huske på at du ser ting fra et utrolig priviligert vestlig perspektiv.

Men Lisa: Jeg har store problemer med å skjønne hvilken relevans dette har til tema? Det er vel ingen som tviler på at det finnes rasisme i Norge. Hvordan det å bære et annet flagg på den norske nasjonaldagen kan forhindre rasisme, forstår ikke jeg. Man skal ikke bære det norske flagget fordi man frykter rasistiske uttalelser, men hvorfor ønsker man å la være å bære norsk flagg akkurat denne dagen? Det er det jeg sliter litt med å skjønne.

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det er ikke hva vi ser av rasisme som gjelder, Lykken. Vi som er hvite nordmenn. Det er de som er av annen hudfarge enn oss som må fortelle hvordan det faktisk er. At en svart mann forteller at han støtt møter rasisme i Norge er den som beskriver virkeligheten. Ikke vi som ikke personlig berøres av det. Jeg tror knapt jeg har sett rasisme en eneste gang. Men jeg kjenner jo folk som gjør det nesten hver dag. I Oslo. Det er jo det som er virkeligheten.

Again: Hva har rasisme med den norske nasjonaldagen å gjøre? Hvis man ikke har problemer med andre nasjonaliteter/raser- if you like- representert i toget, er man vel ikke rasist At man kanskje ønsker at de skal feire Norges dag med norske flagg, ikke markere avstand med å ta med sitt eget, er vel bare hyggelig?

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Fin forum-hersketeknikk

Ja, ikke sant. Ingenting setter folk på plass som et hint om FRP-sympati

rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:35.