Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-09, 00:52   #501
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Håkkei.

Da tenker jeg at du tenker veldig, veldig feil.

Vanskelig å si. Hadde vært interessant om noen av de som velger å bruke andre flagg i 17.mai-toget hadde forklart hva de legger i det. (Og da snakker jeg ikke om 5-åringene som går med flaggene, men om de voksne som står bak.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 11:06   #502
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Balanse: Så enkelt kan det sies:

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg tenker liksom at det er en direkte link mellom nasjonalflagget og nasjonaldagen.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 11:33   #503
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

bønna, den statementen fra Billa er grei nok. Det er slutningene dere trekker på bakgrunn av dette som jeg ikke er enig i. Nasjonalflagget fant sin form langt senere enn grunnloven, som vi altså også feirer på nasjonaldagen; grunnlovsdag og nasjonaldag. Grunnlovsdagen handler først og fremst om demokrati og selvstyre, ikke om forherligelse av nasjonalstaten som sådan.
Ref. regjeringens mandat for grunnlovsjubileet:

Sitat:

Det styrende tema for jubileet skal være demokratiets betydning og utfordringer i vårt samfunn samt betydningen av bredt engasjement og deltakelse i hele spekteret av demokratiets institusjoner («Demokratiprosjektet»). Komiteen skal i tråd med dette vektlegge forskning og kunnskap om Grunnlovens betydning for utviklingen av Norge som en demokratisk stat, så vel som den videre utvikling av vårt demokrati. Jubileet skal derfor også ha et fremoverskuende perspektiv.

Så om vi er enige om at det er en link mellom nasjonstater og nasjonalflagg, så er vi ikke enige om at i en demokratisk stat er det naturlig og greit å lage store problemer ut av at et lite mindretall ikke gjør akkurat det du forventer på grunnlovsdagen.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 12:34   #504
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hvem har lagd store problemer her? Det er selvfølgelig ingen her som hadde laget oppstuss eller kampsak fordi noen har utenlandske flagg, men man kan ha en mening om hvordan man synes det bør være uansett. Det f.eks ingen av oss som ønsker primært norske flagg på dagen som synes noe om forbud.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 13:08   #505
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herlighet for en vending denne tråden har tatt.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Selv om du bor på østkanten mistenker jeg deg for å ikke akkurat henge med mennesker med annen hudfarge, så den med å kun se en del av samfunnet tror jeg du bør ta litt inn over deg selv også.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jo, det jeg prøvde å si, at folk som både oppholder seg mye i spesielle miljøer/jobber med en spesiell type mennesker/problemstillinger etc får gjerne en følelse av at en større del av verden er sånn som det man får inntrykk av/erfarer via dette.

Jepp.

AC, ikke lat som ingen har insinuert, hentydet eller snudd diskusjonen i rasismeretningen, du var fint med på det.

Jepp. Og det er virkelig dumt at det skjer, for disse rasismebeskyldningene begynner å ligne veldig på gutten som ropte ulv. Begrepet har begynt å miste sin sterke betydning, og jeg synes det er tåpelig og unødvendig å trekke rasismekortet bare noen hentyder at Norge er et bra land med mye godt i.

Jeg synes smilefjes sier det veldig kort, enkelt og godt her:

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

En av de tingene som er ment å være bra med å bo i dette landet er jo at man kan ha ulike oppfatninger av ting og at det skal være lov å være den man er. Og da synes jeg det er greit at jeg feirer 17. mai sånn jeg synes at er greit og andre slik de foretrekker det.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 13:10   #506
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Hvis jeg tolker deg så snilt som mulig, Lykken, så mener du kanskje at de som lever med rasismen også tolker tilfeldigheter, ikke-tilsiktede hendelser eller lignende som rasisme, fordi de opplever rasisme oftere?

Jepp. Jmfr. Sofienbergpark-saken.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 13:22   #507
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem har lagd store problemer her? Det er selvfølgelig ingen her som hadde laget oppstuss eller kampsak fordi noen har utenlandske flagg, men man kan ha en mening om hvordan man synes det bør være uansett. Det f.eks ingen av oss som ønsker primært norske flagg på dagen som synes noe om forbud.

Men poenget er at det er primært norske flagg på 17. mai. Helt logisk. De fleste som feirer 17. mai bruker norske flagg. Så er det noen veldig få, stort sett barn som ikke bor fast i Norge, feks elever fra de internasjonale skolene, som går i tog med sine flagg. Og det store spørsmålet er om det er så stort problem at man skal gidde å lage facebookgrupper, avisartikler og store politiske saker ut av det.

Jeg mener at det ikke er det. Jeg mener at noen få utenlandske flagg i toget er helt fint. Jeg har større problemer med mine egne (utenlandske) svigerforeldre som går på jobb på 17. mai, fordi de "ikke ser noen grunn til å feste". Ikke at jeg mener at de "burde" feire, men jeg synes at det er leit at de ikke har lyst til å være med når det først er en festlig dag rundt dem.

Som sagt før. Jeg har ingen problemer med å forstå at man synes at det norske flagget er viktig på 17. mai, men jeg har problemer med å forstå at man lager så stor sak ut av det. Hvor stor skade gjør et lite barn med et flagg?

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 13:26   #508
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Balanse: jeg synes at dette svaret dekker det jeg vil si til deg på ditt innlegg.
For meg virker det mere som om noen lager store problemer/ironi ut av at jeg synes norske flagg passer best på 17. mai.

Se her, for eksempel: "Det er disse formuleringene "passer best" og "mest naturlig" jeg reagerer på."

Annet eksempel

Jeg: "Ja, men det må likevel være greit å mene at norske flagg passer best den dagen. Det er en knytning mellom norge og det norske flagget. Skal man feire norge er det naturlig å bruke det norske flagget. Sånn er det bare." som svar på noe som ikke vedrørte akkurat dette.

Og Embs sitt svar:
Ja, du kan selvfølgelig mene det, men at denne tråden har over 240 innlegg er vel en god indikasjon på at det "ikke bare er sånn" eller at ikke alle er enige i at det "norske flagg passer best den dagen".

og jeg fortsatte med at noe av det var avpsoringer som gjorde at tråden var så lang, osv.. osv...

Kan du vise til innlegg der jeg lager store problemer?, siden det er det det virker som om du mener at jeg gjør.

Sist redigert av bønna : 16-05-09 kl 14:15.
Gammel 16-05-09, 14:17   #509
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[quote=Skremmern;1649588]

Jepp. Og det er virkelig dumt at det skjer, for disse rasismebeskyldningene begynner å ligne veldig på gutten som ropte ulv. Begrepet har begynt å miste sin sterke betydning, og jeg synes det er tåpelig og unødvendig å trekke rasismekortet bare noen hentyder at Norge er et bra land med mye godt i.

quote]

Mennesker fra andre kulturer plager meg svært lite. Nordmenn som går "out of their way" for å forstå ihjel våre nye landsmenn irriterer meg derimot ganske mye. Mange dumme beslutninger har blitt tatt i redsel for å framstå som intolerant og rasistisk.

Gammel 16-05-09, 14:19   #510
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mennesker fra andre kulturer plager meg svært lite. Nordmenn som går "out of their way" for å forstå ihjel våre nye landsmenn irriterer meg derimot ganske mye.

Dette var veldig godt sagt!
Om jeg skal være konsekvent så må jeg si gamle nordmenn, da jeg argumentert for at de innvandrerne også er nordmenn. Og det er de jo.
(uansett hvor mye enkelte her kan mislike det . Og det, det synes jeg høres betenkelig ut. Det synes jeg høres grumsete ut, hvis vi først er inne på rasisme)

Sist redigert av bønna : 16-05-09 kl 14:49.
Gammel 16-05-09, 17:50   #511
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Hvor stor skade gjør et lite barn med et flagg?

Say no more.

Gammel 16-05-09, 17:53   #512
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Say no more.

Nei, men det er jo voksne som står bak, må vite.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 18:16   #513
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Ja - og hvem vet hvilken skjult politisk agenda de har.

Gammel 16-05-09, 18:24   #514
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Bak de norske er det nok Alliansen for arisk rase eller noe i den duren.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 19:00   #515
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Bak de norske er det nok Alliansen for arisk rase eller noe i den duren.

Vi er nok skap-nazister hele gjengen Særlig vi som er så frekke at vi synes norsk flagg passer best på 17. mai.

Gammel 16-05-09, 20:03   #516
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Høh?

Er det kun ting som kan være til skade man har lov til å reagere på?
Hvilken skade gjør det f.eks at barna er med på skolegudstjeneste, Blå? (Siden det var du som stilte spørsmålet først- du trenger ikke svare; retorisk spørsmål.) Der er det jo tydelig at mange tenker at lærere/prester og u name it har en skjult agenda om å hjernevaske hele grunnskolen i løpet at en time. Så sorry, skadeargumentet må dere nok lengre ut på landet med. Vi diskuterer prinsipper her også, såpass bør dere ha fått med dere. :streng:

(Oops. Glemte å quote Blå.)

Gammel 16-05-09, 20:11   #517
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

rine:

Hadde vært interessant om noen av de som velger å bruke andre flagg i 17.mai-toget hadde forklart hva de legger i det. (Og da snakker jeg ikke om 5-åringene som går med flaggene, men om de voksne som står bak.)

Gammel 16-05-09, 20:18   #518
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Claire: Jeg vet at det var jeg som skrev det ( i natt en gang, etter lønningspilsene.... ) men jeg mener det faktisk. Jeg tror at det er revnende likegyldig for et barn hvilket flagg det går med på 17. mai, og at det i det fleste tilfeller er de voksne som bestemmer dette. Derfor lurer jeg rett og slett på hva som ligger bak det valget? Jeg har ikke insinuert at det er en hemmelig, skummel politisk agenda som står bak, (det er det dere som gjør) men jeg kunne faktisk tenke meg å vite hva som gjør at man f.eks mener det er mer passende å feire den norske nasjonaldagen med portugisisk flagg enn med et norsk.

Gammel 16-05-09, 20:41   #519
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

men jeg kunne faktisk tenke meg å vite hva som gjør at man f.eks mener det er mer passende å feire den norske nasjonaldagen med portugisisk flagg enn med et norsk.

Man tager vel hva man haver, og tenker at det uansett er et uttrykk for glede og festivitas. :naiv:

Gammel 16-05-09, 21:19   #520
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høh?

Er det kun ting som kan være til skade man har lov til å reagere på?
Hvilken skade gjør det f.eks at barna er med på skolegudstjeneste, Blå? (Siden det var du som stilte spørsmålet først- du trenger ikke svare; retorisk spørsmål.) Der er det jo tydelig at mange tenker at lærere/prester og u name it har en skjult agenda om å hjernevaske hele grunnskolen i løpet at en time. Så sorry, skadeargumentet må dere nok lengre ut på landet med. Vi diskuterer prinsipper her også, såpass bør dere ha fått med dere. :streng:

(Oops. Glemte å quote Blå.)

Ja, men, søte snille deg rine. Nå henger hverken tankerekken eller argumentasjonen din sammen.

Hele mitt argument i den diskusjonen var at foreldre og barn selv skulle velge, at ikke skolen skulle påtvinge dem et valg. Så vidt jeg vet er det ingen organisert bevegelse som tvinger barn til å gå med flagg i det hele tatt, hverken norske eller utenlandske. Det er noe som foreldre og barn velger sammen. Akkurat slik jeg mener at det skal være med gudstjenester.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.