Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Siv Jensen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-09, 14:22   #17
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Det er helt greit med spissformuleringer, men jeg synes du bommer med din karakteristikk av aktiv dødshjelp - både i form og innhold. Formmessig fordi jeg er uening med deg i at aktiv dødshjelp er drap, men også innholdsmessig fordi dette er et spørsmål som går mer på det etiske enn det politiske. Jeg ser ikke på det å være tilhenger av aktiv dødshjelp som en typisk Frp-kampsak.

Der er vi nok usamde. For meg er det å aktivt avslutte andre sitt liv pr. definisjon drap. Eg ser absolutt både for- og motargument i forhold til aktiv dødshjelp, men uansett korleis ein vrir og vender på det etiske så er det framleis snakk om å ta frå nokon livet.

Og når ein som politisk parti har vedtatt å kjempe for aktiv dødshjelp har ein kryssa ei ekstrem grense der ein opnar for at det fins situasjonar der det er ok å ta frå nokon livet/drepe. Då er det ikkje lenger eit spørsmål om kor vidt det er rett eller gale å ta frå nokon livet, men kva som bør vere ein gyldig grunn til å ta frå nokon livet.

Det er verken uventa eller overraskande at det er FrP som (så vidt eg kjenner til) er det første partiet som programfestar å krysse denne ekstreme grensa, og kombinert med andre sentrale FrP-saker så synest eg det er på sin plass å spissformulere moglege konsekvensar.

Frp er, som tidlegare nemnt, tilhengjarar av strengare straffer. Å ha kryssa grensa for aktiv dødshjelp kan, som skrekkscenario, altså vere første steget i retning dødsstraff i Noreg.

Du meiner det handlar om aktiv dødshjelp som eineståande punkt, eg meiner det handlar om å krysse ei etisk grense ein ikkje anar konsekvensane av å krysse.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:04.