|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?
Jeg liker ikke uttrykket løvetannbarn.
Jeg tror alle har den, men jeg tror ikke at alle er klar over at de har den. Og jeg tror noe er samfunnets problem: kanskje vi læres opp til å tro at samfunnet skal ta ansvar for oss? Fordi vi har de velferdsgodene vi har? |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
© All rights reserved
|
Ja, det er sikkert både kynisk og strengt av meg å mene det jeg mener, og det kan godt hende du har rett i at en man må være av en viss støpning for å få det til. Men jeg tror altså at om man ikke er av en viss støpning, så kan man bli det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
OK. Det går jo egentlig ikke an å diskutere når man ikke vet bakgrunnen til den enkelte, så jeg tar deg på ordet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
© All rights reserved
|
Tja. Foreldre som bryr seg er en fin ting? Som man kan ringe til om man foreksempel havner på sykehus og trenger hjelp? Eller som støtter visst livet går til Helvete og som hadde hentet på legevakten dersom man er slått sønder og sammen av en kjæreste? |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?rine - jeg kan godt belyse for min egen del. Jeg har vokst opp med en mor med paranoid psykose som også er alkoholisert. Faren min var totalt fraværende og i den grad han noensinne deltok på noe som helst så var det med knallharde krav til at jeg skulle bekrefte den kunstige boblen han valgte å leve livet sitt i. All slekt forsvant da modern ble tvangsinnlagt og siden har jeg ikke sett dem. Alle naboer og venner og andre også. Vi hadde stort sett ikke besøk da det ikke var så mange som forstod at det de så ikke skulle tolkes som det de så - men som noe helt annet. |
![]() |
![]() |
#106 |
Travelt opptatt
|
Jeg er sånn halvveis enig med begge to. Jeg tror alle kan komme et langt stykke på vei, men ikke alle har samme utgangspunkt, eller like lett for å gå. Dermed er det noen som vil nå lengre enn andre. Men jeg er ikke med på at noen bare skal sette seg ned på første stein og sukke over hvor tungt alt er. Da må de få hjelp til å komme seg videre.
![]() |
#107 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
Men da er det kanskje ikke utenkelig at du har måttet være mer ressurssterk enn de som hadde bedre forutsetninger, bedre "rådgivere" i foreldrene og mer støtte for å ta de rette valgene? Altså at det krevde mer av deg i form av å bryte mønstre, være bevisst, gå din egen vei osv. enn det kanskje ville være for andre? Jeg ser for meg at dine valg muligens har krevd en annen grad av bevissthet enn noen som bare er vant til at "det er sånn det skal gjøres for sånn gjør alle rundt meg og foreldrene mine har forberedt meg på det"?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?gajamor - det er nok ikke til å komme forbi at man må innse at noen ikke egentlig har en sjans. Statistisk sett. Men man kan ikke si at det gjelder akkurat Per eller Tine. For det hender jo at folk faktisk klarer å bryte alle statistikker og blir unntak. Dermed må man heie på alle syns jeg. |
![]() |
![]() |
#109 |
weird
Jepp.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Introvert optimist
|
Det du skriver understreker vel akkurat det jeg sa? Jeg har måttet, derfor gjorde jeg det. Det var ikke noe annet alternativ for meg, men andre vil med de samme forutsetninger sette seg ned og insistere på at samfunnet må ta ansvar for dem. Jeg har ikke særlig respekt for det.
![]() |
#111 |
weird
Der er jeg veldig enig. Men kravene bør være riktige og innenfor hva man kan klare. Det handler om å strekke seg uten å bli forstrekt. Og å gjøre det som er riktig. I noen situasjoner er det kanskje viktigere og riktigere å "ta seg sammen" for å stille opp til avtalt time hos en psykolog fremfor å "ta seg sammen" for å få til alle de andre tingene man klarte før.
Fra dette knallgode blogginnlegget om å ikke strekke til.
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Originala
|
Nei, det mener jeg ikke. Men fordi vi er ulike og fordi sosiale problemer som regel har komplekse årsaker, så mener jeg at man verken kan be folk "ta seg sammen" eller legge fram en Fin Fasit som skal ordne problemene. Derimot har jeg tro på at det er mulig, i alle fall til en viss grad, å kompensere for krenkelser og tap mennesker har opplevd. For eksempel gjennom terapi, inntektssikring eller nettverksbygging. Og disse tiltakene må tilpasses den enkelte, og hensynta både livshistorie og medfødt personlighet. For noen kan løsningen være å oppleve mestring i arbeidslivet, for andre kan veien til et bedre liv være gjennom å slippe å bli stilt til veggs når man etter x antall nederlag i arbeidslivet ser seg nødt til å kaste inn håndkledet. For noen til dels konfronterende terapi virke forløsende, andre trenger å omsider få omsorg og omtake for å oppleve seg verdsatt. Sist redigert av Fadese : 24-05-10 kl 20:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
weird
Jepp. Veldig enig. Folk har forskjellige utgangspunkt, forutsetninger, livssituasjon, helse osv. Heldigvis er det ikke alt hugget i stein. Men noen må kanskje jobbe mye mer for å komme fra A til B enn andre. Da krever det jo også mer ressurser enn når veien fra A til B er rene plankekjøringen i forhold.
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
weird
Der sa du det.
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Live and let live
|
Men hvordan definerer man at et annet menneske har de samme forutsetningene? Hvordan kan man vite det sånn egentlig?
![]() |
#116 |
Passiv
|
Det er rett og slett ikke sånn at man alltid kan gi folk luksusen av å sette kravene tilpasset og innenfor det de kan klare. Noen ganger må man bare rett og slett lever på langt høyere nivå enn det. Noen ganger enten synker man eller så svømmer man. Man overlever ikke med å svømme på to meters dyp. Dessverre. Og det er i sånne situasjoner det viser seg hvem som har mer ressurser å øse av. |
![]() |
![]() |
#117 |
Leser
|
![]() |
#118 |
weird
Finne eller utvikle. Det er jeg enig i.
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg tror personligheten har utrolig mye (les: det meste) å si. Det ville ikke overraske meg om man kunne si ganske mye om hvordan noen kommer til å takle ekstrem motgang i livet ved å se hvor på Myers-Briggs/Jung den enkelte scorer.
![]() |
#120 |
Passiv
|
Jeg er direkte uenig. Jeg bor sammen med en resilient. Han er INTJ. Jeg er resilient. Jeg er ENFJ. |
![]() |
![]() |
|
|