Sv: Jeg er ikke rasist, men
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jeg tror du har rett at det er sånn det virker for dem. Men det er her den irriterende sutringen kommer inn da, for disse folka er jo faktisk misfornøyde med hvordan det er i Norge. Helsevesenet er for dårlig. Skolen er for dårlig. Skattenivået er for høyt. Og alt det der stemmer jo faktisk ikke. Vi er omtrent det eneste landet i verden hvor man ikke har merket finanskrisen og folk er sure over at landet blir styrt dårlig? What? What?
Ja, der er jo nettopp der FrP har hentet velgere de siste årene. Blandt de som er misfornøyde og synes alt er urettferdig, uten evne til å heve blikket å se hva som faktisk foregår ellers i verden.
De har skodd seg stort på å appelere til den andelen av befolkningen som har som default å være forurettet for både det ene og det andre. Og som alltid legger skylden for at livet ikke er blomster og champagne på staten/politikerne/NAV. Og forventningene til nevnte instanser, for at de skal ordne opp i livene deres, er skyhøye. De skal gi dem drømmejobben, superlønn og blåresept på alt. Uten at man skal trenge å bli sliten eller betale noe så tåpelig og tyvaktig som skatt.
Og her har FrP fridd stort. De har siktet sine saker inn mot denne gjengen, de appelerer til småligheten og misunnelsen deres. I blandet en god dose fremmedfrykt og indignerte tryner over å være De Utstøtte og Mobbede innenfor politikken, som knytter ett felleskap med velgerne som føler at de er tilsvarende offer i samfunnet.
Jeg kjenner forresten en veldig intelligent FrP-velger. Han er ikke speisellt hyggelig, men helt klart veldig kunnskapsrik og reflektert.
Jeg vet ikke om jeg synes hans motiv er noe bedre, men det er iallefall ett valg tatt på bakgrunn av realitetene av partiets økonomiske politikk og til en viss grad synet på fremmedkultur og invandring .
Denne personen er kjemperik og vil ikke dele sine penger med noen. Han mener oppriktig at ett tilnærmet amerikans samfunn med "Hver egens lykkesmed" og der de mindre resurssterke bare får brenne er ett flott samfunn å leve i. Og innvandrere vil han iallefall ikke dele med. Det finnes jo helt klart en del av disse velgerne blandt disse 25%, men jeg er sikker på at de er i mindretall.