Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Flørtende kvinner er selv skyld i voldtekt (Aftenbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-07, 18:35   #11
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flørtende kvinner er selv skyld i voldtekt (Aftenbladet)

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Nei, det ble ikke det. Ordlyden spiller rolle. Spørsmålet som ble stilt var (min utheving):

Og som esme sier blir svaret helt avhengig av respondentens tolkning av ordet ansvarlig. Ca 120 av de 505 som besvarte undersøkelsen har altså svart "helt ansvarlig" eller "delvis ansvarlig" på dette spørsmålet, men vi aner ikke hva de, eller de 385 andre, legger i begrepet "ansvarlig" i denne sammenhengen, og kan derfor vanskelig trekke noen konklusjoner ut fra dette.

I sammendraget står det også:

Og det indikerer jo at respondentene motsier seg selv, jeg tror derimot at dette også i stor grad skyldes manglende felles forståelse av begrepet ansvarlig.

Ben "irrepearably irresponsible" Murphy

Du må gjerne spikke fliser på begrepet "ansvarlig"; men det er jo overraskende at noen i det hele tatt kan tolke det dithen at en kvinne som går alene på en øde landevei kan være ansvarlig overhode (uavhengig av respondentenes tolkning av begrepet) for en eventuell voldtekt.

Poenget er at jeg rent instinktivt, og sikkert mange kvinner med meg, aldri ville tillagt kvinnen ansvar (igjen, uavhengig av de tilsynelatende ubegrensete tolkningsmulighetene som finnes av dette ordet) for å bli voldtatt på en øde landevei. Mulig at menn bare har vanskeligere for å forstå ord, rett og slett.

Claire "har trått mine barnesko på øde landveier"

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:14.