Sv: - Demp ammepresset
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Med denne oppskriften er det jo direkte feilernaering, og ja,det var helsestasjonen som hadde sagt at dette var enkleste maaten Skrekk og gru....
Ja inntil nylig har dette vært for feilernæring å regne. Man har antatt at for høy temperatur i vannet kan ødelegge vitaminer i MMEen, i tillegg til at den ikke blander seg skikkelig ut. Jeg leste imidlertid en rapport fra WHO/EFSA i påsken hvor det sto at kun temperaturer over 70 grader tar knekken på den farlige bakterien E.Sakizakii som kan finnes i pulveret. Denne rapporten hevdet at det kun er c-vitamin som tar skade av så høye temperaturer, og anbefalte produsentene å høyne tilberedelsestemperaturen fra 40 til over 70 grader.
Jeg har ikke lest på MME-pakker nylig, men sist jeg sjekket var det bare Småfolk som hadde høyere tilberedningstemperatur enn før. Sosial og helsedirektoratet var litt vage på hvorfor de ikke endrer sine anbefalinger. På Collett sin sto det fortsatt at man kunne lage opp MME for ett døgn av gangen (men det lovet de å rette opp da vi kontaktet dem).
Det er svært lite/ingenting forskning på temaet, og det er veldig synd. For foreldre blir det vanskelig å vite hva som er riktig og galt.
|