Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-07, 11:44   #61
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Skjønner at dette kan virke arrogant og det er ikke meningen men: jeg tror ikke noe som helst på at leger vaksinerer barna sine mindre enn andre yrkesgrupper. Jeg kjenner kanskje 40-50 legepar og samtlige har vaksinert barna sine.

Jeg har heller ikke fulgt vaksinasjonsprogrammet slavisk, mitt barn fikk f.eks. rotarix-vaksinen i tillegg.

Jøss, har du spurt alle 50 legeparene om de vaksinerte barna sine?
Helt greit det men min erfaring er det motsatte - hvorfor er det så vanskelig å akseptere? Helt greit for meg at vi har forskjellige erfaringer med de leger / helsepersonell som vi kjenner. Jeg sier at jeg ble forbauset da jeg fant ut hvor mange og hvor vanlig det så ut å være blandt leger å ikke vaksinere. Dette var noe jeg ble obs på da jeg selv var usikker på hva jeg skulle gjøre. Jeg spurte legen i familien og hun forklarte hvorfor hun ikke vaksinerte, hun sa også at det var mange blandt hennes kollegaer som ikke vaksinerte. Så spurte jeg fastlegen min om hun vaksinerte. Hun svarte unnvikende og sa at alle måtte ta egne valg osv osv. Etter en god stund fikk jeg presset ut av henne også at hun heller ikke vaksinerte barna sine .... og de siste par årene har jeg kommet over mange flere leger som ikke vaksinerer, derfor føler jeg at jeg har godt grunnlag for å si det jeg mener. Jeg har også kommet over 3 kiropraktorer (ja noe helt annet vet jeg) som jeg vil betegne som nærmest fanatiske "anti-vaksinasjonsprogrammet" .. osv osv....
Det blir til at jeg alltid prøver meg på å få ut av leger hva de gjør og som sagt, jeg blir forbløffet over hvor mange av de som ikke ser ut til å vaksinere, eller de velger å vente til barna blir større.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 12:01   #62
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Helt greit det men min erfaring er det motsatte - hvorfor er det så vanskelig å akseptere? Helt greit for meg at vi har forskjellige erfaringer med de leger / helsepersonell som vi kjenner. Jeg sier at jeg ble forbauset da jeg fant ut hvor mange og hvor vanlig det så ut å være blandt leger å ikke vaksinere. Dette var noe jeg ble obs på da jeg selv var usikker på hva jeg skulle gjøre. Jeg spurte legen i familien og hun forklarte hvorfor hun ikke vaksinerte, hun sa også at det var mange blandt hennes kollegaer som ikke vaksinerte. Så spurte jeg fastlegen min om hun vaksinerte. Hun svarte unnvikende og sa at alle måtte ta egne valg osv osv. Etter en god stund fikk jeg presset ut av henne også at hun heller ikke vaksinerte barna sine .... og de siste par årene har jeg kommet over mange flere leger som ikke vaksinerer, derfor føler jeg at jeg har godt grunnlag for å si det jeg mener. Jeg har også kommet over 3 kiropraktorer (ja noe helt annet vet jeg) som jeg vil betegne som nærmest fanatiske "anti-vaksinasjonsprogrammet" .. osv osv....
Det blir til at jeg alltid prøver meg på å få ut av leger hva de gjør og som sagt, jeg blir forbløffet over hvor mange av de som ikke ser ut til å vaksinere, eller de velger å vente til barna blir større.

Og da tenker jeg litt sånn: Hva vet disse legene som vi ikke vet.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 12:52   #63
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Mnja, det er ikke helt riktig. Alle barn som fødes nå tilbys pneumokokkvaksine (som beskytter for noen av de infeksjonene som er mest alvorlige for de under 2), men ikke alle barn får tilbud om Meningokokk-C vaksine som er en annen type hjernehinnebetennelse som rammer mange flere. Mange europeiske land tilbyr Meningokokk C vaksine i det ordinære programmet.

Nei, men når Michayla snakket om "hjernehinnebetennelses vaksinen" regnet jeg med at hun snakket om Prevenar og svarte på det.

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Nettopp, man er under 3 år for å få denne vaksinen om ikke enda yngre.
Verken jeg eller mine venninner fikk tilbud om denne vaksinen når våre barn var rett over 2 år og 3+
Virker den bare på små barn eller under en viss alder eller er det penger igjen som råder?

Nei, den virker best på små barn. Jeg fikk heller ikke tilbud om denne vaksinen, og selv om jeg personlig syns de kunne valgt å sette den inn i vaksinasjonsprogrammet tidligere, så er det snakk om en overgangsperiode. Så alle barn som blir født nå, de får den.

Jeg syns det er snodig å trekke konklusjonen om at leger ikke vaksinerer barna sine bare fordi de ikke vil legge ut om personlige valg til pasientene sine. Det e heller ikke spesielt statistisk holdbart at man kjenner noen leger som ikke gjør det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 12:53   #64
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, men når Michayla snakket om "hjernehinnebetennelses vaksinen" regnet jeg med at hun snakket om Prevenar og svarte på det.

Nei, den virker best på små barn. Jeg fikk heller ikke tilbud om denne vaksinen, og selv om jeg personlig syns de kunne valgt å sette den inn i vaksinasjonsprogrammet tidligere, så er det snakk om en overgangsperiode. Så alle barn som blir født nå, de får den.

Jeg syns det er snodig å trekke konklusjonen om at leger ikke vaksinerer barna sine bare fordi de ikke vil legge ut om personlige valg til pasientene sine. Det e heller ikke spesielt statistisk holdbart at man kjenner noen leger som ikke gjør det.

Hvem har sagt at leger ikke vaksinerer? Hvor står det? I mitt tilfelle har jeg kun snakket om erfaringer jeg har, ingen har, så vidt jeg har sett, sagt at "leger ikke vaksinerer".

Gammel 03-09-07, 12:57   #65
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem har sagt at leger ikke vaksinerer? Hvor står det? I mitt tilfelle har jeg kun snakket om erfaringer jeg har, ingen har, så vidt jeg har sett, sagt at "leger ikke vaksinerer".

Beklager, mange leger da. Det er jo tydeligvis det dere vil frem til? Man skal kjenne et betydelig mengde av Norges (eller verdens) leger og vite at de ikke vaksinerer barna sine før jeg gidder å legge det til grunn for noe som helst.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 13:17   #66
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler meg overhodet ikke trygg på vaksiner, etter at min eldste sønn ble alvorlig syk etter trippelvaksinen i 1987. (Kikhostedelen i den er senere forbedret). De to neste barna mine fikk ikke kikhostevaksinen, men min yngste fikk den i samråd med barnelege.
Ellers har de fulgt programmet, men det har ikke vært lett for meg.

Det er bra at vi har vaksiner, men det er synd at det er så lite åpenhet om skader og bivirkninger, og at man blir sett på som en grusom egoist om man er det aller minste skeptisk. Det er faktisk noen barn som ofres via vaksinasjonsprogrammet også, og jeg savner litt respekt for disse.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 13:24   #67
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I "gamle" dager hadde de jo kvikksølv og alt mulig skit i vaksinene, som jo nå skal være forbedret. Jeg vaksinerer definitivt mot kikhoste, for jeg har jo hatt en unge som var dausjuk av det.

Gammel 03-09-07, 15:22   #68
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt greit det men min erfaring er det motsatte - hvorfor er det så vanskelig å akseptere? Helt greit for meg at vi har forskjellige erfaringer med de leger / helsepersonell som vi kjenner.

Men Lisa da, jeg aksepterer jo at det du sier er sant, det jeg betviler (som jeg sa) er at leger vaksinerer mindre enn andre yrkesgrupper.

Om og jeg har spurt så mange andre leger? Har faktisk det ja, det var en diskusjon om dette i media rett før vi hadde reunionfest hvor vi snakket om dette, vi var ca 40 på festen. Nå i dag har jeg spurt 23 kollegaer (gikk en runde i kantinen) om 1) Tror du leger vaksinerer mindre enn andre yrkesgrupper og 2) vaksinerer du barna selv. Samtlige sa nei på det første og ja på det andre.

Men jeg kom på en grunn til at vi har forskjellige erfaringer: jeg kjenner stort sett sykehusleger, det kan være annet med almennpraktikere om det er de du snakker med. Sykehusleger forholder seg generelt sett mye mer strikt i forhold til retningslinjer og til studier enn almennpraktikere.

Gammel 03-09-07, 15:32   #69
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Men jeg kom på en grunn til at vi har forskjellige erfaringer: jeg kjenner stort sett sykehusleger, det kan være annet med almennpraktikere om det er de du snakker med. Sykehusleger forholder seg generelt sett mye mer strikt i forhold til retningslinjer og til studier enn almennpraktikere.

Dette vet du mer om en meg men ja, svigerinnen min er almennlege og det er jo fastlegen min også!

Gammel 04-09-07, 19:18   #70
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

De bruker fremdeles kvikksølv i vaksinene, men i mer fortynnet form. Formaldehyd også. Leste gjennom hva vaksinene inneholdt på DB, og ble litt sjokkert.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 19:21   #71
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har gjerne også lest forskningsrapportenen på om det er skadelig eller ikke?

Gammel 04-09-07, 19:21   #72
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

De bruker fremdeles kvikksølv i vaksinene, men i mer fortynnet form. Formaldehyd også. Leste gjennom hva vaksinene inneholdt på DB, og ble litt sjokkert.

Jeg tror du skal skifte kilde, når det gjelder seriøs dokumentasjon om vaksiner.
Jeg leste litt på dinbaby i går, og sier bare

Det er kvikksølv i noen vaksiner, men de er ikke en del av barnevaksineprogrammet.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:33.