Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-07, 16:14   #161
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Opprinnelig lagt inn av KlaraKu, her.

Logikken er vel den at du nedurderer arbeidet de i barnehagen gjør nettopp fordi det du sier er at de er udugelige når det gjelder sunn fornuft og påkledning, og derfor trenger utdannelse på området.

Hvis noen sier til deg at du trenger utdannelse innen barneoppdragelse fordi du gir barnet ditt brus enda du vet at sukker er skadelig!
Er ikke det en nedvurdering av deg som mor?

Jobber du i barnehage også?

Hva har sukker med barneoppdragelse å gjøre? Mente du kosthold, kanskje? Når det gjelder kosthold må jeg jo også si at kunnskapsnivået blant "folk flest" er variabelt. Så nei, heller ikke der er "sunn fornuft" tilstrekkelig.

Jeg ville ikke følt meg nedvurdert som mor i scenariet du beskriver. Og jeg må jo fortsatt gjenta - jeg forventer mer av barnehageansatte enn av "folk flest". Hvis jeg IKKE skulle forvente mer av dem, så kunne jeg like godt latt en hvilken som helst dagmamma passe barna mine. Når jeg sender ungene i barnehage så forventer jeg kompetanse. Er det forresten ikke akkurat det førskolelærerne påberoper seg hele tiden? Er det ikke derfor de misliker å bli kalt "tanter" også? Fordi de har utdanning?

Og om jeg sier at jeg syns utdanningen er for tynn på noen områder så nedvurderer jeg jo ikke hele utdanningen av den grunn - eller barnehagene.

Det har jo vært gjort store endringer i hvertfall i lærerutdanningen de senere årene - bør alle lærere som er utdannet før siste reform føle seg nedvurderte, uglesette og inkompetente? Skal man oppfatte et hvert forslag om endringer som et spark i ræva til de som har gått igjennom utdanningen før?

For meg blir dette helt bak mål - og fullstendig uten logikk.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 16:17   #162
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis noen ikke gjør jobben sin på den måten jeg synes de burde, og jeg antar at dette skyldes manglende informasjon (i stedet for f.eks. manglende interesse for å gjøre en god jobb), så er det ganske nærliggende for meg å foreslå at de kanskje trenger mer informasjon, enten det er gjennom et kurs eller et tillegg i utdannelsen. Det er da ikke noe angrep på de mange som ikke gjør en dårlig jobb. (Kanskje de ansatte i binas barnehage faktisk er udugelige - det finnes udugelige folk innen alle yrker - hvorfor skulle du bli sint over at dette påpekes, så lenge du selv faktisk ikke jobber der?)

Hvis noen sier det til meg, er det vel et uttrykk for at de mener jeg ikke gjør en god nok jobb som mor, jo. Men hvis de sier "foreldre burde få mer informasjon om ernæring, for det er så mange av dem som ikke kan nok om det", så ville ikke jeg oppleve det som en nedvurdering av meg, men som et uttrykk for at mange foreldre burde vite mer om dette emnet.

Nå er det ingen obligatorisk utdannelse for å bli foreldre, men om det hadde vært det, synes jeg absolutt ernæring burde være en del av pensum. Jeg synes ikke det var et veldig godt eksempel - et bedre eksempel ville f.eks. være om jeg sier "vet du, det er så mange journalister som skriver dårlig norsk - kanskje de burde ha mer grammatikk på Journalisthøgskolen?". Og så kan du enten si "jammen, de har allerede grammatikk på Journalisthøgskolen, så det er ikke der problemet ligger" eller man kan si "ja, det var en god idé", eller man kan si "hvem bryr seg om grammatikk, det er da mye annet som er viktigere" (eller man kan si "hva, kaller du meg en dårlig journalist, er du så mye flinkere selv, kanskje?" ).

Vi er helt på linje her.

Jeg kan ikke skjønne at man lar seg provosere så til de grader når jeg i likhet med deg faktisk tror at de ansatte i barnehagen mener det godt og ønsker å gjøre en god jobb. Når jeg ser at noe svikter så tilskriver jeg det manglende informasjon, ikke manglende vilje eller vrangvilje.

Journalist-eksemplet var forøvrig svært godt.

Gammel 14-11-07, 16:26   #163
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Har no to unger i bhg og eit gjennomgangs tema hjå oss er påkledning. Kor mange samtaler eg har hatt med dei ansatte veit eg ikkje lengre. Det hjelper som regel ei lita stund og så er det påan igjen.

Om det er eg som er på jordet eller dei som er redde for at ungane skal fryse veit eg ikkje heilt.
Når ungane går i bhg har dei på seg følgande.
Høst: Fora bukse, body ( den med ull og bomull frå cubus, einaste dei tåler ) og ein genser.
Vinter: Strømpebukse, fora bukse, tidligare nevnte body og genser.

Høst som vinter finner eg ungane med desse kleda på + fleece bukse og genser og ein tjukk genser til. Alt dette er då under regn kle eller kjele dress. Eg kunne ikkje ta vinterdressen ned no før det var fleire minus grader ute heile dagen fordi dei berre brukte den då. Greit å bruke den om morningen, men om ettermiddagen når dei går ut igjen og sola steiker og temperaturen har stege betraktelig, så er ikkje det nødvendigt.

I tillegg kjem jo huer og slikt.

Eg henter som regel to kokte unger. Må ha med ei stor drikke flaske til begge to i bilen.

Når guttungen var mindre så sa dei at grunnen til alle kleda var fordi han var så masse i ro. Vel, ikkje rart han var i ro. Han klarte ikkje å røre seg. Mellomste jenta mi har ein hudsjukdom som gjer at ho ikkje bør bli for varm, det trigger sjukdommen hennar. Slik som dei kle på ho så bruker me eit døgn på å roe sjukdommen og tempen hennar ned.

Det er aldri snakk om at dei kler av ungane noko som helst før dei tar på dei ytterkle. Eg kan ikkje levere ungane i berre strømpe bukse og body så eg prøver å ha ein dialog med bhg. No er me inne i ein god periode. Det har nemlig nettopp vert foreldre samtale. No er eg berre spent på kor lenge denne perioden varer.

Gammel 14-11-07, 17:23   #164
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er her jeg syns du blir fjollete. For at jeg mener påkledning burde ha en større plass i undervisningen for førskolelærere - så nedvurderer jeg arbeidet som gjøres i barnehagen? Hvor er logikken?

Jeg skal forsøke å forklare.

Jeg ser på barnehagen som det første (om enn frivillige) trinnet i et menneskes utdanningsforløp. Barnehagene sorterer forøvrig inn under kunnskapsdepartementet, så jeg er ikke alene om å se på barnehagen som dette. I barnehagene jobbes det etter Rammeplan for barnehagene og denne gir uttalte (lærings)mål for innholdet i barnehagene. Dette gjør at barnehagens oppgave er adskillig mer enn "å passe barn".

Basert på dette blir ønsket om å gi påkledning en mer sentral plass i utdanningen av førskolelærere helt feil etter min mening fordi påkledning har fint lite med pedagogisk virksomhet å gjøre. Påkledning handler mer om sunn fornuft og er ikke noe man behøver å være pedagog for å ha en forståelse for. Intern opplæring er mer fornuftig for personalet i barnehagene normalt består av flere assistenter/ufaglærte enn av pedagoger.

Når det er sagt skal man i barnehagen alltid ha "barnas beste" for øye, og det er selvsagt at det ikke er til barnets beste å gå tynnkledt ute slik at det fryser.

Men... Det er etter min erfaring ikke normalen at barn kles på i hytt og pine, det er unntak. Jeg tør påstå at unntakene primært skyldes vikarbruk. Om man som foreldre opplever at det er vanlig at barnet er kledd helt feil bør dette tas opp i barnehagen. Om det ikke virker har man muligheter for å føre klager videre - utenfor den aktuelle barnehagen.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 17:27   #165
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppfatter ikke bina som nedlatende, ~TM~, men det virker nesten som du gjør det ettersom du presiserer at barnehagens oppgave handler om mer enn å "passe barn". Nå er det jo vitterlig et faktum at barnehageansatte kler på og av ungene, mye, og av den grunn synes jeg at påkledning burde ha en mer sentral rolle i utdannelsen enn den ikke-eksisterende ? rollen den har i dag.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 17:32   #166
KlaraKu
Aktiv

Medlem siden: Feb 2007
KlaraKu er litt kulKlaraKu er litt kul
Standard

Nei, Bina jeg jobber ikke i barnehage, men jobbet som assistent i to år for ca 6 år siden.

Skilpadda, jeg skjønner hva du mener. Selvfølgelig finnes det udugelige folk også blant de som jobber i barnehage, men hvis bina har problemer med de ansatte i sin barnehage på en bestemt avdeling, så trenger hun vel ikke å lage det til et problem i barnehager flest.

Går jeg til en udugelig tannlege, så trenger jeg vil ikke påstå at tannleger er udugelige og for dårlig utdannet, selv om EN er det???

KlaraKu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 17:34   #167
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Dette gjør at barnehagens oppgave er adskillig mer enn "å passe barn".

Det er klart. Men man tolker litt i verste mening om man opplever et forslag som dette som en "nedvurdering" av alt det andre barnehagen driver med, synes jeg. Det er naturlig at man er spesielt opptatt av et område man selv har problemer med, men det betyr ikke at man synes alt annet er uviktig, bare at man kanskje selv ikke er så engasjert i det.

Påkledning handler mer om sunn fornuft og er ikke noe man behøver å være pedagog for å ha en forståelse for. Intern opplæring er mer fornuftig for personalet i barnehagene normalt består av flere assistenter/ufaglærte enn av pedagoger.

Et konstruktivt forslag, ja - mye bedre. Jeg er forsåvidt enig at påkledning mye dreier seg om sunn fornuft, men som vi ser i tråden, hender det at både foreldre og ansatte kan se ut til å ha litt lite av akkurat dette på enkelte områder. Og noen må jo ha ansvaret for å kunne dette, og for å sørge for at resten av personalet også lærer det (og gjerne for å informere foreldrene litt også når det trengs). Det er vel vanligvis førskolelærere som er styrere og avdelingsledere og slikt i barnehager, og dermed synes jeg det er lett å se for seg at dette ansvaret må ligge hos dem. (Det er egentlig lett å se mange paralleller til ernæring og matlaging her, synes jeg - dette har heller ingenting direkte med pedagogikk å gjøre, og man vil gjerne tro at det holder å basere seg på sunn fornuft, men erfaringen viser at mange foreldre sender med barna dårlig mat, og at det finnes mange barnehageansatte som gir barna mye kjeks og saft og søtsaker.)

Gammel 14-11-07, 17:36   #168
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av KlaraKu, her.

Går jeg til en udugelig tannlege, så trenger jeg vil ikke påstå at tannleger er udugelige og for dårlig utdannet, selv om EN er det???

Men kjære deg, det er ingen i tråden som har sagt at "barnehageansatte er udugelige". Ingen. Så du trenger ikke ta det som et personlig angrep. Det som høyst har blitt sagt, er at "noen barnehageansatte kan for lite om påkledning". Hvorfor dette er noe å bli så til de grader opprørt over, det skjønner jeg ikke.

Gammel 14-11-07, 18:09   #169
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg oppfatter ikke bina som nedlatende, ~TM~, men det virker nesten som du gjør det ettersom du presiserer at barnehagens oppgave handler om mer enn å "passe barn". Nå er det jo vitterlig et faktum at barnehageansatte kler på og av ungene, mye, og av den grunn synes jeg at påkledning burde ha en mer sentral rolle i utdannelsen enn den ikke-eksisterende ? rollen den har i dag.

Den er ikke ikke-eksisterende.

Jeg synes det er en del som kunne vært tatt ut av førskolelærerutdanningen (Feks 2 vektall gitar ) - og noe som kunne vært inn. Men jeg ville MYE heller hatt mer fokus på feks foreldresamarbeid enn påkledning (kanskje vil det påvirke litt? )

Foreldresamarbeid sier utdanningen så og si INGENTING om, og jeg ble virkelig tatt på senga der. Vi lærer om barn, men vi lærer lite om foreldre, og det å forholde oss til 20 ulike foreldrepar på en god måte..
DER har utdanninga mye å hente.

Så synes jeg heller barnehagen kan arrangere et felles kurs for ansatte og foreldre med tema PÅKLEDNING. Så får alle en felles oppfatning?
(selv om jeg fortsatt vil ha 20 foreldrepar med ulike meninger om hva barnet skal ha på )

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 22:51   #170
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Det er klart. Men man tolker litt i verste mening om man opplever et forslag som dette som en "nedvurdering" av alt det andre barnehagen driver med, synes jeg. Det er naturlig at man er spesielt opptatt av et område man selv har problemer med, men det betyr ikke at man synes alt annet er uviktig, bare at man kanskje selv ikke er så engasjert i det.

Jeg vil tro at de fleste foreldre vil foretrekke å ha barna sine i en barnehage med et godt faglig innhold hvor de voksne evner å se barnas behov på en generell basis, men som kanskje bommer på påkledningen fra tid til annen enn en barnehage hvor barna til enhver tid er korrekt kledd, men hvor det meste andre er lavmåls? Som forelder vil i hvert fall jeg foretrekke det førstnevnte.

Ja, det er ikke til å komme fra at jeg oppfatter bina som nedlatende. Årsaken til det kommer ganske så godt frem her. (Innlegg 157)

Gammel 14-11-07, 22:58   #171
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

For å få best utbytte av opplæring av påkledning i utdanningen da, så må vi iallefall få et FLERTALL av pedagoger i barnehagen først... ikke flertall av assistenter.
Håper foreldre engasjerer seg like mye i slike saker, som påkledningssaker.

Ja, det hadde vært noe det. Skjønt jeg har ikke videre tiltro til det.

Gammel 14-11-07, 23:05   #172
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Standard

... Og hvis ideen om å si noe om påkledning (og, for den del, helsevurderinger eller kosthold) under førskoleutdanningen er så innmari teit, kunne jeg godt tenke meg å høre hvorfor. Jeg har aldri vært borti denne typen utdannelse i det hele tatt, og aner ikke hvor mye (hvis noe) "praktisk barnestell" man lærer (eller burde lære).

... Og vi er sikkert mange som ikke har særlig peiling på hva førskolelærerutdanningen omfatter - det ville jo være bedre å forklare dette med det samme, ...

Dersom det er et oppriktig ønske om å få vite litt om hva førskolelærerutdanningen innholder kan jeg godt skrive litt om det, men jeg gidder ikke bruke tid på det om det egentlig oppfattes som uinteressant.

Gammel 15-11-07, 00:56   #173
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg vil tro at de fleste foreldre vil foretrekke å ha barna sine i en barnehage med et godt faglig innhold hvor de voksne evner å se barnas behov på en generell basis, men som kanskje bommer på påkledningen fra tid til annen enn en barnehage hvor barna til enhver tid er korrekt kledd, men hvor det meste andre er lavmåls? Som forelder vil i hvert fall jeg foretrekke det førstnevnte.

Det tror jeg nok de fleste vil. Men jeg synes fremdeles det er en vrang og litt lite konstruktiv tolkning du kommer med. Jeg kjenner riktignok godt til irritasjonen over at folk ikke er klar over og bevisst på hva jobben man gjør egentlig innebærer (det tror jeg man opplever i alle bransjer, det at sjefen, eller de andre avdelingene, eller for ikke å snakke om klientene/kundene/pasientene/foreldrene, ikke har forståelse for dette), men man kommer sjelden så veldig langt med å si "å jasså, så du synes ikke alle de andre tingene vi gjør er viktige, nei da kan vi vel bare slutte å gjøre dem da", hvis noen i ren uvitenhet foreslår at man kanskje skal gjøre mer av ett eller annet som de er opptatt av, men som man selv kanskje opplever som perifert i forhold til jobben sin.

Dersom det er et oppriktig ønske om å få vite litt om hva førskolelærerutdanningen innholder kan jeg godt skrive litt om det, men jeg gidder ikke bruke tid på det om det egentlig oppfattes som uinteressant.

Jeg mente vel egentlig bare at dersom grunnen til at forslaget ble oppfattet som håpløst var at dette allerede er dekket i utdanningen, så kunne jo noen si nettopp det, i stedet for bare å himle og dåne og føle seg nedvurdert. (Hva som ellers dekkes av utdanningen, er også interessant, men ikke så relevant akkurat her, så det får vi heller ta i en annen tråd ved anledning. )

Gammel 15-11-07, 10:01   #174
KlaraKu
Aktiv

Medlem siden: Feb 2007
KlaraKu er litt kulKlaraKu er litt kul
Standard

Men kjære deg, det er ingen i tråden som har sagt at "barnehageansatte er udugelige". Ingen. Så du trenger ikke ta det som et personlig angrep. Det som høyst har blitt sagt, er at "noen barnehageansatte kan for lite om påkledning". Hvorfor dette er noe å bli så til de grader opprørt over, det skjønner jeg ikke.

Jeg tar det ikke som personlig angrep.
Ikke jobber jeg i barnehage heller, og føler meg ikke truffet.
Men hvis dere sier at "noen barnahageansatte kan for lite om påkledning", noe som sikkert stemmer, hvorfor vil dere da innføre påkledningen i utdanningene til førskolelærere?
De fleste som jobber i banehage har dessuten ingen utdanning.

KlaraKu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 10:26   #175
bina
Ustabil

Standard

Den er ikke ikke-eksisterende.

Jeg synes det er en del som kunne vært tatt ut av førskolelærerutdanningen (Feks 2 vektall gitar ) - og noe som kunne vært inn. Men jeg ville MYE heller hatt mer fokus på feks foreldresamarbeid enn påkledning (kanskje vil det påvirke litt? )

Foreldresamarbeid sier utdanningen så og si INGENTING om, og jeg ble virkelig tatt på senga der. Vi lærer om barn, men vi lærer lite om foreldre, og det å forholde oss til 20 ulike foreldrepar på en god måte..

Så synes jeg heller barnehagen kan arrangere et felles kurs for ansatte og foreldre med tema PÅKLEDNING. Så får alle en felles oppfatning?
(selv om jeg fortsatt vil ha 20 foreldrepar med ulike meninger om hva barnet skal ha på )

Helt enig med deg i at foreldresamarbeid burde hatt en sentral plass i utdanningen - og er sjokkert over at dere ikke lærer noe om det i utdanningen. (Og får en liten aha-opplevelse, og skjønner litt hvorfor foreldresamarbeidet ikke alltid er knirkefritt).

Felles kurs høres vel og bra ut - men mange foreldre kommer ikke til å stille på et sånt kurs. Man vil aldri oppnå felles oppfatninger heller. Derimot bør barnehagens ansatte ha en slags felles forståelse - og lage noen "kjøreregler". Og i tillegg kommer altså foreldresamarbeidet. For egentlig tror jeg kanskje nå at det er der det skorter. Det nytter ikke om de ansatte har meninger om påkledning og foreldrene har meninger om påkledning, så lenge man ikke får samarbeidet til å fungere. Jeg tror egentlig også at det er der problemet ligger, i forhold til at foreldre er misfornøyde. Det er kanskje ikke manglende kunnskap om påkledning, men manglende evne til å kommunisere med foreldrene som er problemet.

Og når jeg sier dette så vil sikkert illsinte TM påstå at jeg snakker mot meg selv - og kanskje gjør jeg det. Jeg var ikke klar over at foreldresamarbeid var ikke-eksisterende i førskolelærer-utdanningen, men når jeg nå vet det så oppfatter jeg det som et langt større problem enn selve kunnskapen om påkledning. (For med samarbeid med foreldrene ville man sikkert i 90 % av tilfellene unngått misnøye og konflikter, selv om ikke påkledning var eget "fag".)

Det er egentlig hårreisende at foreldresamarbeid ikke er tema. Det er jo så utrolig viktig! Og vi foreldre stiller med så ulike forutsetninger. Noen sier ok til alt, andre har sterke meninger i en eller annen retning. Noen er krevende, andre forsiktige. Noen tør å si hva de mener, andre gruer seg intenst foran foreldresamtalen. Og det ER viktig - for barnas del - at barnehagen og foreldrene får til samarbeidet.

Gammel 15-11-07, 10:34   #176
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tror jeg nok de fleste vil. Men jeg synes fremdeles det er en vrang og litt lite konstruktiv tolkning du kommer med. Jeg kjenner riktignok godt til irritasjonen over at folk ikke er klar over og bevisst på hva jobben man gjør egentlig innebærer (det tror jeg man opplever i alle bransjer, det at sjefen, eller de andre avdelingene, eller for ikke å snakke om klientene/kundene/pasientene/foreldrene, ikke har forståelse for dette), men man kommer sjelden så veldig langt med å si "å jasså, så du synes ikke alle de andre tingene vi gjør er viktige, nei da kan vi vel bare slutte å gjøre dem da", hvis noen i ren uvitenhet foreslår at man kanskje skal gjøre mer av ett eller annet som de er opptatt av, men som man selv kanskje opplever som perifert i forhold til jobben sin.

Det med å bli misforstått i yrket sitt vet jeg alt om. Kunne liksågodt ha skrevet boka. Jeg er veldig enig med Skilpadda, ~TM~, og for å svare på det du spør om; jeg ville foretrukket å ha barna mine i en barnehage hvor de kunne kle barna riktig og hvor barnehagen fører en generelt god standard hva faglig innhold anngår. Det ene trenger ikke å utelukke det andre.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 11:39   #177
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er nok litt på linje med bina og Skilpadda her, selv om bina kanskje er hakket "hissigere" en meg. Jeg er selv førskolelærer, og det er mye jeg savnet i utdannelsen. Jeg har selv hentet inn kunnskap om mange av disse feltene (f.eks foreldresamarbeid, bekledning, barnestell), men ser jo at dette ikke er noe alle gjør. Allikevel vil jeg si at de fleste barnehageansatte får denne kunnskapen gjennom jobben - man har da gode kolleger som deler av sin kunnskap.

Men så opplever man - gang på gang - at foreldre overhodet ikke hører hva en sier. Man betoner viktigheten av ullundertøy sen-høst og vinter, allikevel dukker ungene opp i tynne bomulls-strømpebukser og -bodyer. Så da prøver man å kle dem etter beste evne, men ender opp med unger som er kalde og sutrete. Man ber foreldrene ta med gode votter, men hva får en? Tynne bomullshansker som på et blunk forvandler varme småbarnsfingre til istapper. Ja, dette er unntakene. På samme måte som mangelfull påkledning pga de barnehageansattes uvitenhet også er unntakene.

Alfa og omega er uansett en god dialog mellom foreldre og barnehage. Så kan barnehagen "lære opp" de foreldrene som trenger litt informasjon om hva som er fornuftig å ha av klær i barnehagen, og så kan foreldre som faktisk kan dette og ønsker å "lære opp" sin barnehage gjøre dette.

Selv om jeg er redd at jeg alltid vil ha minst ett "bomullsbarn" på avdelingen hver vinter, samme hvor mange ganger man etterlyser ull.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 11:40   #178
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

...Men jeg ville MYE heller hatt mer fokus på feks foreldresamarbeid enn påkledning (kanskje vil det påvirke litt? )

Her er du inne på noe veldig viktig, tror jeg som forelder ihvertfall. Det er klart at hva jeg synes er fornuftig påkledning og kosthold for min treåring lett kan bli helt feil for en annen femåring, eller treåring for den saks skyld. Som foreldre har vi ulike ting vi er opptatt av. Nå vil jeg så klart ikke at barnet mitt skal fryse i barnehagen, men jeg synes faktisk det er viktigere at de har et skikkelig opplegg og "ser" barna, enn at de spiser økologisk sukkerfri kost.

Forøvrig er vel ikke førskolelærerutdannelsen det største problemet til barnehagene, så lenge det fortsatt er flest ufaglærte assistenter som er ansatt. Synes internskolering på temaer som kosthold og påkledning er mye viktigere enn at førskolelærerene har 2 vekttall i påkledning. Dersom dere kunne mer om foreldresamarbeid hadde det kanskje blitt lettere å etterkomme 15-25 (noen foreldre samarbeider jo heller ikke internt) ulike ønsker/krav til påkledning og annen oppfølging.

:har stor respekt for barnehageansatte, førskolelærer eller ikke:

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 12:50   #179
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med å bli misforstått i yrket sitt vet jeg alt om. Kunne liksågodt ha skrevet boka. Jeg er veldig enig med Skilpadda, ~TM~, og for å svare på det du spør om; jeg ville foretrukket å ha barna mine i en barnehage hvor de kunne kle barna riktig og hvor barnehagen fører en generelt god standard hva faglig innhold anngår. Det ene trenger ikke å utelukke det andre.

Som sagt så er påkledning et tema i utdannelsen. Men det er ikke et stort tema, og det er ikke eget fag, for å si det sånn.

Problemet kan jo like gjerne være at man kommer ut i en barnehage, som pedagog, og møter 1 assistent som har jobbet der i 30 år - og har SIN måte å gjøre på, 1 assistent som har null erfaring med det meste... etc etc.
Da tar det tid. Både å lære opp, og det å snu evt vonde vaner

Ikke bare innen påkledning, men innen mye. Det å få et helt personale med på ting er utrolig krevende. For hvordan man opptrer ovenfor barn er på en måte så personlig, det går ganske mye på din egen personlighet og ditt eget syn på barna. Derfor kan det bli så sårbart.

Men som sagt. Jeg synes det er helt håpløst at noen tar på ullklær uta på dongeri, det er jo rett og slett ulogisk. Men jeg har fortsatt tro på at dialog hjelper. At man må bare ta opp dette, si ifra og være tydelig. Jeg gjør det i barnehagen til min datter, så får de heller oppfatte meg som ei maskjerring

Og uansett hva vi har av grunnkunnskaper om påkledning, vil det være foreldre med egne meninger og tanker om hva barna skal ha på. Og en ting er sikkert, de meningene er sjelden like.

Og når man da har 4-5 ansatte, som kanskje ikke er der hver dag. 20 barn, som heller ikke der hver dag. 10 ulike meninger om hva barna deres skal ha på, og været skifter fra pluss 4 til minus 10 på en natt.. da KAN det oppstå litt surr.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 21:33   #180
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

... illsinte TM ...

Jeg er virkelig imponert over hvor seriøs du er.

.... og vedr. sint så kan jeg ikke helt si hvor jeg er det. Oppgitt, ja, og engasjert, men sint? Vel, sint er ikke noe et fremmed menneske på nett gjør meg.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.