Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?
Jeg er nok litt på linje med bina og Skilpadda her, selv om bina kanskje er hakket "hissigere" en meg. Jeg er selv førskolelærer, og det er mye jeg savnet i utdannelsen. Jeg har selv hentet inn kunnskap om mange av disse feltene (f.eks foreldresamarbeid, bekledning, barnestell), men ser jo at dette ikke er noe alle gjør. Allikevel vil jeg si at de fleste barnehageansatte får denne kunnskapen gjennom jobben - man har da gode kolleger som deler av sin kunnskap.
Men så opplever man - gang på gang - at foreldre overhodet ikke hører hva en sier. Man betoner viktigheten av ullundertøy sen-høst og vinter, allikevel dukker ungene opp i tynne bomulls-strømpebukser og -bodyer. Så da prøver man å kle dem etter beste evne, men ender opp med unger som er kalde og sutrete. Man ber foreldrene ta med gode votter, men hva får en? Tynne bomullshansker som på et blunk forvandler varme småbarnsfingre til istapper. Ja, dette er unntakene. På samme måte som mangelfull påkledning pga de barnehageansattes uvitenhet også er unntakene.
Alfa og omega er uansett en god dialog mellom foreldre og barnehage. Så kan barnehagen "lære opp" de foreldrene som trenger litt informasjon om hva som er fornuftig å ha av klær i barnehagen, og så kan foreldre som faktisk kan dette og ønsker å "lære opp" sin barnehage gjøre dette.
Selv om jeg er redd at jeg alltid vil ha minst ett "bomullsbarn" på avdelingen hver vinter, samme hvor mange ganger man etterlyser ull.
|