Sv: Disse flaggene igjen
Jeg kan ikke se at Lykken har latterliggjort Lisas virkelighet, hun aksepterer vel heller at folk har ulik ståsted når det gjelder bakgrunn og erfaringer.
De fleste her inne mangler vel hverken evne eller vilje til å fatte at mange opplever rasisme i Norge, vi mener dog at denne diskusjonen ikke handler om det. Når det først er nevnt, så ser jeg uansett ikke at et annet flagg enn det norske forandrer situasjonen til de som opplever rasisme. Får man plutselig en helt annen opplevelse på 17.mai, en helt annen respons fra de såkalte etniske nordmenn, fordi man vifter med et gambisk flagg (eller hvilket som helst annet) ? De jeg kjenner blir derimot litt stolte når utledninger vifter med et norsk flagg (så kult at de gidder liksom).
Lisa, Glitter og dere andre; ser dere ikke at det å samles under samme flagg heller virke samlende. At samme hvor vakre, schtøgge, radmagre, feite, brune, kefirhvite, lave eller høye vi er, om vi er født i Norge eller Uganda, så har vi én ting felles: at vi bor i samme land! Er det ikke fint å dele det med hverandre på Norges nasjonaldag i stedet for å demonstrere hvor ulike vi er? Det gjør vi vel 364 dager ellers i året. Jeg opplever veldig mye "meg - deg" i stedet for "oss" i hverdagen, og det er ok. Men på 17.mai dreier det seg ikke om det, det dreier seg om en nasjon som har "bursdag".
Min bakgrunn er også fra Oslo øst, og selv om jeg ikke skal påberope meg å ha veldig mange utenlandske venner, så er det flerkulturelle Norge min hverdag. Og bank i bordet, jeg har ennå til gode å oppleve at noen spotter eller latterliggjør utledninger. Selvfølgelig er jeg klar over at det likevel skjer (i likhet med rasisme den "andre veien"- dessverre - men jeg ser det som en helt annen diskusjon enn denne.
|